پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272157
پايين‌ترين آمار مرگ کودکان در خاورميانه متعلق به ايران است
تاریخ انتشار : 1403/04/02 08:21:35
نمایش : 125
دبير انجمن پزشکان کودکان ايران با بيان اينکه مرگ و مير کودکان در کشور ما از ميانگين جهاني پايين‌تر است، گفت: کمترين آمار مرگ و مير نوزادان در خاورميانه مربوط به ايران است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ محمد زنوزي راد دبير اجرايي همايش علمي ساليانه انجمن پزشکان کودکان ايران و چهل و پنجمين يادبود دکتر محمد قريب، درباره وضعيت سلامت کودکان در ايران، افزود: يکي از معيارهاي سازمان جهاني بهداشت براي بررسي شاخص‌هاي سلامت در يک کشور، ميزان مرگ و مير نوزادان و کودکان است که اين موضوع نشانگر اهميت سلامت کودکان در جهان است. يکي از افتخاراتي که کشور ما دارد اين است که مرگ و مير نوزادان در کشور ما از ميانگين جهاني پايين‌تر است و با ميانگين اروپا نيز قابل مقايسه است و در منطقه خاورميانه کمترين مرگ و مير نوزادان مربوط به ايران است.

وي ادامه داد: ميانگين جهاني مرگ نوزادان، ۱۱ مرگ در هر هزار تولد است اين شاخص در خاورميانه بالاي ۱۱ و در ايران ۷.۵ مرگ در هر هزار تولد است. اين دستاورد حاصل تلاش جمعي، تربيت نيروي کافي پزشک و پرستار و تأمين تجهيزات و مواد دارويي مورد نياز بوده است.

زنوزي راد ادامه داد: يکي ديگر از موفقيت‌هاي کشورمان در چند دهه گذشته اين بوده که بيماري‌هاي عفوني و قابل پيشگيري شيوع کمتري بين نوزادان و کودکان پيدا کرده‌اند و برخي بيماري‌ها که در کشورهاي همسايه هنوز جريان دارد مانند فلج اطفال و سرخک در کشور ما ريشه‌کن شده‌اند.

دبير انجمن پزشکان کودکان ايران درباره شايع‌ترين مشکلات و بيماري‌هايي که منجر به بستري کودکان در بيمارستان‌ها مي‌شود، گفت: بيماري‌هاي نوپديد و وزن کم کودکان هنگام تولد يکي از مشکلاتي است که با آن مواجه هستيم که راهکار آن، راه‌اندازي کلينيک شيرخواران پرخطر است تا سلامت ريه، عصب شنوايي، بينايي، گفتاري، قلب و عروق و…، بررسي شود. يکي ديگر از مسائلي که در به خطر افتادن سلامت کودکان نقش دارد، رشد غلط فرهنگ درمان خودسرانه است که ما به خانواده‌ها توصيه مي‌کنيم از اين کار غيرعلمي پرهيز کنند.

وي با اشاره به اهميت رشد و تکامل مغزي در دوران کودکي بيان کرد: رشد مغز کودکان تا سن سه سالگي بسيار اهميت دارد و بسياري از بيماري‌هاي مغزي مانند فلج مغزي و اوتيسم اگر در زير سه سالگي تشخيص داده شوند قابل درمان يا بهبودي هستند و بنابراين خانواده‌ها در زير سه سال بايد به رشد مغزي کودکان توجه کنند.

دبير انجمن پزشکان کودکان ايران گفت: در کشور ما طرحي در دست اجرا است که هدف از آن غربالگري تکامل عصبي کودکان است و در صورتي که اجرا شود به اين سمت مي‌رويم که براي کودکان از دوره شيرخوارگي تا ۵ سالگي تست هوش، نمره هوش و استعداديابي انجام شود. اين طرح در فرهنگستان علوم پزشکي به لحاظ کارشناسي در حال بررسي است تا در صورت نهايي شدن به دولت پيشنهاد شود.

وي در خصوص ارزيابي انجمن پزشکان کودکان از وضعيت اجراي طرح درمان رايگان کودکان زير ۷ سال در بيمارستان‌هاي دولتي تصريح کرد: هزينه‌کرد دولت در حوزه سلامت باعث خواهد شد مردم براي درمان کودکان خود فقط دغدغه خود بيماري را داشته باشند و دغدغه‌اي از بابت هزينه‌ها نداشته باشند اما مديريت اقتصاد سلامت در ايران ضعيف است به طوري که برخي از بيمارستان‌هاي ما توانايي تأمين هزينه‌هاي جاري و ترميم دستگاه‌ها و ساختارهايشان را ندارند و نمي‌توانند تأسيسات و تجهيزات خود را به روزرساني کنند؛ از سوي ديگر با مشکلاتي نظير کمبود نيرو نيز مواجه هستيم که در چنين شرايطي اجراي مطلوب طرح درمان رايگان کودکان زير هفت سال سخت مي‌شود اما اميدواريم که با افزايش سهم سلامت از سرانه توليد ناخالص داخلي، بيمارستان‌ها با مشکلات مالي کمتري مواجه شوند تا بستر اجراي چنين طرح‌هايي به خوبي فراهم شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html